System autobusowych połączeń dowozowych Kolei Małopolskich nieustannie się rozrasta. Wraz z początkiem roku 2025 uruchomiono lub przedłużono szereg linii, do obsługi których skierowane zostały dodatkowe pojazdy. Przekłada się to na zwiększenie liczby pasażerów, co z kolei skłania region do dalszych zakupów taborowych.
Samorządowe Koleje Małopolskie są najaktywniejszym w zakresie uruchamiania autobusowych połączeń dowozowych przewoźnikiem w kraju. Ponad 50 tras tworzy dość gęstą siatkę pozwalającą z jednej strony na dojazd do najbliższej stacji, z drugiej – na podróż do Krakowa z obszarów, przez które nie poprowadzono torów. Rok 2025 przyniósł dalszy rozwój oferty. Komunikacja regionalna także w weekendy
– Nowe przewozy uruchomiono na liniach A48 Olkusz – Chrzanów, A42 Chrzanów – Kraków, A19 Olszowice – Wieliczka – Szczytniki, A47 Andrychów – Kęty – Oświęcim oraz A53 Skawina – Harbutowice – Zawoja – wskazuje Dział Marketingu Kolei Małopolskich. Wszędzie tam zapewniono kursy zarówno w dni robocze, jak i w niedziele i święta. Ponadto, podobnie jak przed rokiem, KMŁ wydłużyły część istniejących już wcześniej tras. Jedną z nich jest A26, która stanowi uzupełnienie oferty kolejowej na odcinku Kraków – Tarnów w godzinach nocnych. Przybyło też kursów m.in. z Nowego Sącza do Ochotnicy.
Aktualnie Koleje Małopolskie eksploatują na liniach dowozowych 33 własne autobusy. – W grudniu 2024 r. pozyskaliśmy dodatkowe dwa przegubowce marki Solaris, które zostały zadysponowane do obsługi linii A34 Tarnów – Jodłówka-Wałki, gdzie występują duże potoki pasażerów – usłyszeliśmy. Przewoźnik chce w najbliższym czasie nabyć kolejne sześć pojazdów, w tym jeden klasy midi, trzy standardowe i dwa przegubowce. Część połączeń jest zaś obsługiwana przez autobusy należące do firm zewnętrznych.
Pokonana bariera 4 mln pasażerów
Rozwój oferty przekłada się na zwiększające się zainteresowanie pasażerów. – W 2024 r. z przejazdów w ramach Małopolskich Linii Dowozowych skorzystało rekordowe 4 mln 1 tys. 712 osób – wskazują Koleje Małopolskie. Oznacza to, że drugie półrocze było pod tym względem nieznacznie lepsze niż pierwsze, gdy zanotowano niespełna 2 mln podróżnych. W związku z otwarciem kolejnych linii należy się spodziewać, że wynik w roku 2025 będzie jeszcze wyższy.
Wojewódzki operator zapewnia, że zamierza nadal rozwijać swój system. – Czynimy starania w zakresie pozyskania nowego taboru. Obecnie uzyskaliśmy pozytywną ocenę wniosku na zakup 15 autobusów elektrycznych, które już w połowie przyszłego roku mogą wyruszyć na drogi Małopolski – zapowiada Dział Marketingu. Na razie nie wiadomo, czy równocześnie otwierane będą kolejne linie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.